Kinematografie v troskách?
Před několika týdny jsem dostal k narozeninám od kamaráda kameramana strhující knihu Ekonomika Hollywoodu od amerického novináře Edwarda Jay Epsteina, kde je naprosto fantasticky vysvětlený princip fungování americké, potažmo evropské kinematografie. Je to čtení nesmírně zajímavé a ukazuje, že fair play nehrají ani filmoví producenti, natož novináři. Zatímco první jmenovaná skupina využívá ke svému řemeslu daňové pobídky, systém grantové podpory a složité systémy z bankovních, pojišťovnických, mediálních ale i soukromých skupin a novináře využívá ke své propagaci, pak druhá skupina té první jde často na ruku. Teď nemám na mysli recenze nebo názorové komentáře, ale třeba jen konstatování faktů kolik film vydělal, tedy naprosto iracionální údaj o jakémsi úhrnu tržeb ze vstupenek a pochopitelně občasné „uniknuvší“ články ze soukromí nějaké známé osobnosti, která právě potřebuje propagovat nový film.
Nemám v úmyslu se vůči jakékoli ze dvou skupin vymezovat, protože sám se někdy poněkud schizofrenně pohybuji mezi oběma. Spíš mám na mysli, jak dlouze se dá v tomto prostoru vlastně manévrovat? Filmy se hrají v kinech neskutečně krátkou dobu a pak putují na zpoplatněné kanály a následně do internetové sítě, kde se obecenstvo dělí do skupin těch slušných, kteří za film zaplatí a pirátů, kterým je krádež filmů naprosto lhostejná. Záměrně vynechávám zmínku o nosičích a půjčovnách, kterým už delší dobu vyzvání umíráček.
Výsledky? Pro řadu diváků možná nečekané. Režisér J. J. Abrams, který právě dokončil jeden z nejambicióznějších (čti nejdražších) filmů letošního roku druhý Star Trek, se pozastavuje nad velice omezenými prostředky, které v současnosti do filmu putují. Robert Zemeckis, režisér výpravných hollywoodských podívaných jako Forrest Gump nebo trilogie Návrat do budoucnosti popisuje všeobecnou nervozitu u vydání každého dolaru a průlom oznámilo tradiční hollywoodské studio Warner Bros., které už otevřeně začíná částečně využívat financování projektů od filmových fanoušků podle hesla, jestli to chcete vidět, tak zaplaťte předem.
V současnosti stojíme skutečně na přelomu nové éry. Kinematografie nabízí neskutečné množství možností jak vyprávět příběh a k dispozici je ohromné množství technologických vychytávek. Malinkaté kamery dovedou zprostředkovat špičkový obraz na filmové plátno a při použití selského rozumu se dá spoustu věcí vymyslet a realizovat i za relativně rozumných nákladů. Možná, že současná absence peněz nakonec povede k tomu nejlepšímu, co by se nám divákům mohlo stát, tedy k tvůrčí kreativitě. Filmaři už by se do budoucna nemuseli nutně držet za sukně politicky korektních bank a grantů přijatých za naprosto bizarních podmínek a mohli by se věnovat skrz názory platících diváků - objednatelů filmů, projektům, které lidi zajímají a chtějí vidět. Podle mě by to mohla být cesta k oboustranné spokojenosti.
Ondřej Slanina
Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze
Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.
Ondřej Slanina
Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!
Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.
Ondřej Slanina
Spadnou nám památky na hlavu?
Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.
Ondřej Slanina
Cesta do Benátek kolem roku 1600
Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.
Ondřej Slanina
Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara
Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.
Další články autora |
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec
Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...
Šumperský místostarosta čelí u soudu obvinění ze zneužití dotace
Olomoucký krajský soud projednává obžalobu místostarosty Šumperka Karla Hoška za zneužití dotací v...
iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Hrajte o lístky na čtvrtfinále MS v hokeji
Mistrovství světa v hokeji je v plném proudu a při této příležitosti přichází iDNES Premium s...
Francouzské Limoges zakázalo dětem noční vycházky, chce předejít potyčkám
Limoges ve střední Francii se stalo dalším městem, které zavedlo noční zákaz vycházení pro děti do...
Vandalové poničili památník holocaustu v Paříži červenými otisky rukou
Památník holocaustu v pařížské historické židovské čtvrti Marais neznámí vandalové poničili otisky...
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...
- Počet článků 148
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2274x
Seznam rubrik
- Dějiny filmu
- Dějiny výtvarného umění
- Ohlasy českého umění v cizině
- Historický bulvár
- Recenze
- Osobní
- Nezařazené