Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Blog o mé knize Slavná světová filmová klasika

dosud nepublikováno
Díky vzájemnému plnění s blogem portálu idnes.cz jsme dostali příležitost společně s kolegy Ladislavem Větvičkou a Jiřím Prušou napsat o našich knižních projektech, které vychází z našeho působení na blogu. Můj pojednává o nejslavnějších klasických filmech.

Obálka knihyOndřej Slanina

Objektivní potíží řady blogerů je často nepodloženost jejich tvrzení a subjektivita v názorech. Ačkoliv i zde na blogu je humanitní vzdělání často terčem posměchu máme oproti řadě oborům postavených na spekulaci jednu velkou výhodu, a to je práce s prameny. Já jsem profesí historik umění a zároveň se již několik let věnuji filmu profesionálně, takže předností mé knihy je to, že to nejsou domněnky, ale vzhledem k tomu, že jsem si pro formu knihy zvolil žánr recenze dochází z mé strany i k subjektivnímu hodnocení. Na druhou stranu u každého filmu zveřejňuji i výtah z názorů nejrespektovanějších recenzentů.

 

Pro dobré filmy jsem měl slabost už od doby, kdy jsem si začal uvědomovat, že ne všechno, co se dává v televizi nebo v kinech stojí za můj čas. Když jsem pak dostal knihu Kronika filmu, což byl německý reprint upravený pro český trh, tak jsem zjistil, že existuje spousta skvělých filmů známých v zahraničí, které u nás během totalitní éry nikdy neběžely a hlavně nikdo je tady ani nevydával, protože by to byl komerční debakl.

 

Jenomže najednou přišlo něco nevídaného. Digitalizace. Nejvlivnější filmaři současnosti jako Martin Scorsese, George Lucas, Steven Spielberg a v Čechách neúnavný Jiří Bartoška začali přesvědčovat investory a často vkládali i své vlastní peníze do restaurování klasických děl a já jsem pokaždé jásal, když se v televizi objevil Sunset Blvd. nebo vyšel na nosičích dokonalý Kmotr. To jsou přeci filmy! To jsou filmy, které by měly lidé vidět a vzhledem k tomu, že se o filmy zajímám už drahnou dobu, začal jsem o nich psát.

 

A pak to začalo přicházet samo. Na Technische Universität Dresden, kde jsem byl rok na Erasmu jsem studoval u profesora Jürgena Müllera, který je editor prestižního nakladatelství Taschen a vydal například monografii H.R.Gigera, člověka, jenž vymyslel Vetřelce nebo napsal vynikající Dějiny filmu. Chodil jsem také na výborný filmový seminář k americkému dirigentovi Michaelu Hurshellovi ze Seattlu, který se osobně znal s Howardem Shorem (hudební skladatel – Pán prstenů, Moucha, Mlčení jehňátek). Začal jsem se čím dál častěji objevovat na natáčeních v Čechách a pochopitelně na MFF v Karlových Varech, kde jsem potkával zajímavé filmaře i herce a dozvídal jsem se spoustu informací zprostředkovaně.

 

Mým dosavadním ,,drzým“ vrcholem jsou exkluzivní videorozhovory s osobnostmi světového filmu Johnem Ottmanem zveřejněné i zde na blogu (střihač a hudební skladatel Obvyklích podezřelích nebo ValkýryTomem Cruisem) a čerstvě Peterem Zeitlingerem, rakouským kameramanem a režisérem žijícím v Benátkách, jež natáčí po celém světě a přes deset let točí s legendou světového filmu Wernerem Herzogem, který se narodil v Praze. Pan Zeitlinger letos natočil komerčně nejúspěšnější dokument Jeskyně zapomenutých snů 3D, který přes minimální počet kin v USA vydělal neuvěřitelných 6 milionů dolarů a soukromě tipuji, že bude žhavým kandidátem na Oskara.

S panem Zeitlingerem a naším operátorem kamery studentem filmové školy ve Zlíně Igorem Hellebrandtem jsme pak seděli v restauraci nad sklenicí piva a já mu vyprávěl příběh z natáčení ve filmu Aguirre, hněv Boží Wernera Herzoga. Zeitlinger se chvíli zarazil a pak se začal smát:,,No jo, to je celej Wernr.“

 

Nechci vás tu zatěžovat problémy, které dennodenně řeším, protože jsem knihu sám vydal a zařizuji kolem ní opravdu všechno, přičemž ty měsíce psaní jsou ve finále zdaleka tím nejpříjemnějším, protože si myslím, že to není až tak důležité.

 

Podstatné je to, že kniha má přes 300 stran je v černobílém elegantním provedení ve formátu A5, dělalo jí profesionální grafické studio Franklin, vytiskla tiskárna SWL, obálku vytvořila moje sestra grafička Alžběta Coufalová, která kvůli posledním zmatkům před tiskem bohužel není uvedena v tiráži, tak to zde aspoň s díky uvádím, předvýběr fotografií udělal kameraman Daniel Adam a ohromně mi se vším pomohl Albert Trnka a řada dalších přátel.

 

Těší mě kladný čtenářský ohlas, který kniha má, zájem knihoven i ochota některých lidí mi pomoci a skutečně si toho velmi vážím. Velmi mě potěšila recenze kolegy blogera Romana Potoczného. Knihu jsem vyrobil tak, jak mi moje kapsa a hlava dovolila a doufám, že se bude líbit. A děkuji zejména čtenářům blogu.idnes.cz, bez jejichž podpory bych to nikdy neudělal. Víte, když napíšete zájmovou recenzi a přečtou si jí tisíce lidí, tak je přece správné dát si laťku zase o kousek výš.

 

Zde se podívejte na video ze křtu.

 

Informace o knize:

Autor: Mgr. Ondřej Slanina

Vydal Charon media, 2011

ISBN 978-80-904975-04

Počet stran cca 302, brož., cena 300 korun, možné platit na fakturu

Web: www.realfilm.cz/klasika, objednávky přes email: klasika@realfilm.cz, možné dopsat věnování

Distribuce – prodejní místa po kliknutí sem

Autor: Ondřej Slanina | pondělí 1.1.0001 0:00 | karma článku: 0 | přečteno: 0x
  • Další články autora

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma: 19,33 | Přečteno: 863x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma: 11,02 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46 | Přečteno: 658x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma: 12,27 | Přečteno: 286x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

8.3.2017 v 11:10 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3111x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2274x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.