Klenoty českého filmu: Eva tropí hlouposti
Eva Norová (Nataša Gollová) je potřeštěná dospívající dívka, které žádná rošťárna není cizí. Do místnosti chodí oknem, neustále někam padá, o něco zakopává a ze všeho nejvíc má ráda svou tetičku Pa (Zdeňka Baldová). Její bratr Michal (Oldřich Nový) je sice o poznání starší a na první pohled vypadá jako uhlazený elegán. Ovšem i on má ze všeho nejvíce rád tetu Pa. Ta bude brzy slavit sedmdesátiny a oba přemýšlí, čím by jí potěšili nejvíce. Jenže tetička už všechno má. Jediné, o co by měla zájem je recept na Záhorské růže. Oba povedení sourozenci se vydají recept získat stůj co stůj. Kolotoč bláznivých situací, slovního humoru a nečekaných situací může začít.
Výrazným režisérem válečné éry byl Martin Frič (Císařův pekař a Pekařův císař, ), který v roce 1939 odstartoval neuvěřitelnou šňůru hitů skvělou crazy komedií Eva tropí hlouposti, která podle mého názoru dodnes může sloužit jako mustr pro úspěšnou komedii. Přitom byla ve své době rozcupována kritiky, a to ještě víc než Troškovy Babovřesky a byly jí vyčítány filmařské postupy, které měla přejímat ze západních vzorů.
Snímek Eva tropí hlouposti vznikl podle knihy Věry Němotové, kterou ale většina lidí dobře zná jako Fan Vavřincovou, tedy autorku seriálu Taková normální rodinka. Její otec byl úspěšný podnikatel a později také ředitel Pražské cukerní. Mladá autorka projevila svůj talent již v šestnácti letech, kdy začala publikovat v ženských časopisech. Svůj zřejmě nejkultovnější počin napsala v jednadvaceti a původně se odehrával v anglicky mluvícím prostředí. Nesmíme zapomínat, že Praha za první republiky byla otevřená světu a silně proamerická. Společnost AB byla navíc financována americkými investory, kteří v Praze pochopitelně prodávali i filmy z Hollywoodu.
Nikdo ovšem nemohl tušit, že se Němci pokusí obnovit nesmyslnou ideologii Prahy jako tisíciletého říšského města, kterou nikdy nebyla. Každopádně filmařům to stačilo nato, aby se crazy komedie přepsala do českého prostředí. Filmový publicista Jaroslav Sedláček tento snímek dokonce považuje za první pravou českou crazy komedii, která odstartovala celý úspěšný samostatný žánr.
Při vší úctě ke scénáristům a autorce předlohy, sebelepší text komedie často pokazí nešťastně zvolená realizace. To ovšem není tento případ. Martin Frič totiž své řemeslo ovládal dokonale. Než se pustil do kariéry filmového režiséra prošel si osmi dlouhými roky příprav. Vystupoval v kabaretu, maloval reklamy, stavby, pracoval v laboratořích, zkrátka osvojil si všechny filmové profese, takže mu nikdo nemohl věšet bulíky na nos a upřímně na takové průpravě vždy poznáte profesionála. Frič měl velmi dobrý přehled i v kinematografii světové a ve filmu nezapře americké vzory. Na druhou stranu bylo by nespravedlivé ho označit za plagiátora nebo kopistu. Fričova bláznivá komedie je svižná, vrší jednu komickou situaci za druhou a s tím jde ruku v ruce i technické provedení filmu. Dočkáme se tak rychlých jízd kamery, netypických záběrů a velmi rychlých přešvenků pochopitelně i za cenu rozostření obrazu, ale to není vůbec na škodu.
Oldřich Nový, který zde hraje roztomilého podvodníčka, kterému všechno projde, protože to dělá s čistými úmysly jednoduše nemá chybu, ale film bude navždy velkým sólem Nataši Gollové, kterou tímto snímkem Frič představil široké veřejnosti. Nataša Gollová pocházela z rodiny slavného historika Jaroslava Golla a dočkala se skutečně elitního vzdělání. Je celkem pochopitelné, že se od ní zřejmě očekávalo dramatické umění. Film Bezdětná, kde hrála dramatickou roli, za kterou ji kritici prohlásili přídomkem uslzená, však byla málem předčasným koncem její kariéry. Martin Frič jí však dal šanci, obsadil ji naprosto proti typu a nechal jí zahrát postavu o více než deset let mladší. A diváci byli nadšení.
Film Eva tropí hlouposti neslavil úspěch u kritiky, ale u diváků byl megahitem. Dobový kritik Svatopluk Ježek doslova napsal:,,Veselohra Eva tropí hlouposti je ovšem někdy dokonale smutná. Nestará se o logickou skladbu, je nedomyšlená a schematická, jak zákon káže.“
Po uplynulých desetiletích víme velmi dobře, že film má spoustu logických lapsů. Ten největší, co jsem tam našel je, že v jedné scéně teta slaví sedmdesátku a v další šedesátku, ale to ve finále vůbec nevadí. Strhující energie, nadšení a hravost z této komedie zkrátka dělají nestárnoucí podívanou.
ČR, režie: Martin Frič, scénář: Vladimír Peroutka podle knihy Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti, kamera: Václav Hanuš, hudba: Václav Běhounek, Jiří Traxler, střih: Jan Kohout, hrají: Nataša Gollová, Oldřich Nový, Zdeňka Baldová, Ella Nollová, Gustav Hilmar
90 minut, černobílý, 35 mm
Ondřej Slanina
Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze
Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.
Ondřej Slanina
Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!
Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.
Ondřej Slanina
Spadnou nám památky na hlavu?
Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.
Ondřej Slanina
Cesta do Benátek kolem roku 1600
Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.
Ondřej Slanina
Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara
Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Vlasy
V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!
Ondřej Slanina
Nejúspěšnější americké filmy za totality v československých kinech
Pro mladší čtenáře podotýkám, že před rokem 1989 vládl v naší zemi totalitní režim, který zakazoval hraní většiny filmů západní produkce. Občas se ale udělala výjimka a hrál se i nějaký film americký, zde jsou ty nejúspěšnější!
Ondřej Slanina
Co dělají zajímaví filmaři když nefilmují
Filmy sice trvají 90 minut, ale jejich příprava a realizace zabere často celé roky. A co dělají filmaři mezi tím, posviťme si na možná málo známé skutečnosti vašich oblíbenců.
Ondřej Slanina
Barokní frejíř Václav Vavřinec Reiner
Jeden z nejlepších freskařů, postrach pražských hostinců a pouličních bitek, ovšem pochopitelně mistr českého vrcholného baroka a talentovaný obchodník. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Barokní bouřlivák Petr Brandl
Malíř ctností a neřestí, bezesporu kontroverzní osobnost, ale zároveň geniální umělec s frejířstvím v povaze a zálibou v luxusních kočárech. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Dvanáct rozhněvaných mužů
Je žhavé léto a dvanáct porotců má rozhodnout o vině muže obviněného z otcovraždy. Jedenácti porotcům je jasné, že je vinen, až na nevěřícího Tomáše porotce č. 8, tak začíná jeden z nejslavnějších filmů všech dob.
Ondřej Slanina
Vrátit se do lesů nebo konzumovat BigMaca, Tohle je náš svět jde do kin
Tohle je náš svět představuje hrdinu utíkajícího před zkaženou civilizací a má velké plusy zejména ve výborném castingu a zvláště Viggo Mortensenovi v roli, za kterou pokud nebude nominovaný na Oskara skouknu Troškovy Babovřesky.
Ondřej Slanina
Klenoty českého filmu: Ikarie XB1
NFA zdigitalizoval Ikarii XB1 a prestižní MFF v Cannes snímek zařadil do Cannes Classics, zítra jde film v obnovené premiéře do kin, což chápu jako příležitost se k tomuto snímku vrátit.
Ondřej Slanina
Moje Noc kostelů 2016 v Praze
Pro putování Noci kostelů jsme si s kamarády zvolili trasu z Hradčan na Malou Stranu a Staré Město a povedlo se nám za necelých 6 hodin absolvovat návštěvu hned 13 pražských kostelů.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Ženíškův obraz Oldřich a Božena
Vynikající český malíř František Ženíšek namaloval obraz sebevědomý, stejně jako on sám a právem patří mezi nejcenější domácí plátna devatenáctého století.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Hudečkovo Do prostoru
Z jedné noční procházky na Letné vzešlo obdivuhodné vzepjetí surrealismu v českém umění v díle tehdy dvacátníka Františka Hudečka.
Ondřej Slanina
Slavná světová klasika: Profesionál
Slavný francouzský snímek s hvězdným "Bebelem" a mistrovskou kompozicí Ennia Morriconeho, který nejenže vystoupí za pár dnů v Praze, ale ještě si zřejmě letos dojde pro Oskara za hudbu, co nahrál s pražskými muzikanty.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy
Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.
Ondřej Slanina
Chrám svatého Mikuláše na Malé Straně
Dominanta Prahy a jeden z nejkrásnějších kostelů, který snese srovnání s tím nejlepším ze světové architektury klame tělem, vešla by se do něj totiž s přehledem i Petřínská rozhledna.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Dürerova Růžencová slavnost
Málokterý obraz upoutá na první pohled diváka v umění nesečtělého jako právě Růžencová slavnost Albrechta Dürera, perla českých galerijních sbírek.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 148
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2274x
Seznam rubrik
- Dějiny filmu
- Dějiny výtvarného umění
- Ohlasy českého umění v cizině
- Historický bulvár
- Recenze
- Osobní
- Nezařazené