Birdman - umělecká psychoanalýza mířící k Oskarům
Dříve úspěšný herec (Michael Keaton -Batman), který hrál ikonického superhrdinu Birdmana v úspěšné filmové sérii má ego jako Antarktidu, rozpadlo se mu manželství, spí s kolegyní na divadle a zaměstnal svou dceru (Emma Stone) jako svou asistentku, protože po nedávných drogových excesech skončila v léčebně. Na to všechno ale totálně kašle, jeho jediným cílem je režírovat sebe a své kolegy v dramatické hře na Broadwayi. Má to jeden drobný háček, docela značně mu hrabe. Vítejte v mozku umělce.
Název Birdman není zvolený náhodou. Jednak je to název komiksové postavy, ale je to i alter ego postavy Michaela Keatona, který s hlavním hrdinou neustále promlouvá. Celé se to mohlo velmi rychle zvrtnout ve schizofrenickou uměleckou samožerskou litanii, jako většina filmů o dělání umění, ale Iňárritu naprosto překvapil, protože film natočil s pro něj naprosto nečekanou dávkou černého humoru. Birdman není komedii k popukání, ona to totiž není úplně komedie v pravém slova smyslu, to ale neznamená, že se u filmu nebudete smát. Budete, nebojte.
Pokud sledujete kariéru tohoto zajímavého režiséra, možná víte jakým martýriem si před natáčením musel projít. Jen ve zkratce připomenu, že jeho poslední film skončil komerčním debaklem, chtěl definitivně seknout s natáčením filmů a jeden z jeho nejlepších celoživotních přátel o spoluscenárista většiny jeho projektů o něm prohlásil, že je kretén a nic neumí. Zřejmě bychom měli pogratulovat jeho psycholožce, protože Iňárritu podle svých slov nastoupil na cestu světla a výsledkem je parádní psychoterapie na filmovém plátně, během které se mimochodem zkouší také divadlo a hledají vazby mezi jednotlivými aktéry.
Film vychází z divadelní hry, která vznikla pospojováním populárních povídek z konce 70. let, které publikoval časopis Esquire. Kameramanem filmu je Emmanuel Lubezki (Gravitace) a ten se nechal slyšet, že od počátku film pojali formálně tak, aby vypadal jako jeden dlouhý záběr. Každá scéna je natočená jako jeden krátký film a konec každé epizody je ukončený šikovně tak, že plynule přejde do další epizody. Quentin Tarantino takto točí často, i proto své filmy řadí formálně do kapitol. Iňárritu s kameramanem zvolili formálně "vymazlenější" způsob různých přešvenků aby dosáhli "neviditelného" střihu. Pro zajímavost Alfred Hitchcock takhle natočil před několika desetiletími film Provaz. Rozdíl je v tom, že tvůrci v Birdmanovi samozřejmě stříhají, ale dělají to tak, aby to nebylo vidět. Někteří čeští recenzenti píší o třech střizích, někteří si vůbec nevšimli, že je film takto vůbec natočen, nebo to nepokládají za důležité.
Iňárritu film natočil jako ansámblový artový snímek a podařilo se mu k Michaelu Keatonovi získat opravdu zvučná jména jako Naomi Watts, Emmu Stone, Edwarda Nortona nebo Zach Galifianakise. Všichni jmenovaní podávají vynikající výkony.
Objektivní potíží je nastavovaný konec a možná příliš překombinovaná katarze, která po hlučném svižném snímku s množstvím obrazových manýr nastává. Při sledování filmu mi to přišlo rušivé, ale s odstupem času mi to přijde jako drobná výtka. Celek totiž přehluší některé slepé uličky, které prostě v tomto filmu pro řadu diváků musí nastat. Troufám si tvrdit, že tento film rozdělí publikum na nadšené obdivovatele a nesmiřitelné hejtry, stejně jako si troufám tvrdit, že mladší publikum ve filmu uvidí něco jiného, než diváci ve středním věku, popřípadě diváci kolem šedesátky. To pouze svědčí o tom, jak obtížné je zacílit tento druh filmů na publikum. Diváci na mezinárodní scéně si však film našli a Birdman je hitem.
Birdman (2014)
USA, režie: Alejandro Gonzales Iňárritu, scénář: Alejandro Gonzales Iňárritu, Nicolas Giacobone, Alexander Dinelaris jr., Armando Bo, kamera: Emmanuel Lubezki, hudba: Antonio Sanchez, střih: Douglas Crise, Stephen Mirrione, hrají: Michael Keaton, Emma Stone, Zach Galifianakis, Naomi Watts, Edward Norton, Andrea Riseborough
Nominace na Oskara – nejlepší film, herec v hlavní roli (Michael Keaton), herec ve vedlejší roli (Edward Norton), herečka ve vedlejší roli (Emma Stone), režie, scénář, kamera, zvukový mix, střih zvuku
Ondřej Slanina
Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze
Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.
Ondřej Slanina
Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!
Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.
Ondřej Slanina
Spadnou nám památky na hlavu?
Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.
Ondřej Slanina
Cesta do Benátek kolem roku 1600
Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.
Ondřej Slanina
Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara
Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Vlasy
V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!
Ondřej Slanina
Nejúspěšnější americké filmy za totality v československých kinech
Pro mladší čtenáře podotýkám, že před rokem 1989 vládl v naší zemi totalitní režim, který zakazoval hraní většiny filmů západní produkce. Občas se ale udělala výjimka a hrál se i nějaký film americký, zde jsou ty nejúspěšnější!
Ondřej Slanina
Co dělají zajímaví filmaři když nefilmují
Filmy sice trvají 90 minut, ale jejich příprava a realizace zabere často celé roky. A co dělají filmaři mezi tím, posviťme si na možná málo známé skutečnosti vašich oblíbenců.
Ondřej Slanina
Barokní frejíř Václav Vavřinec Reiner
Jeden z nejlepších freskařů, postrach pražských hostinců a pouličních bitek, ovšem pochopitelně mistr českého vrcholného baroka a talentovaný obchodník. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Barokní bouřlivák Petr Brandl
Malíř ctností a neřestí, bezesporu kontroverzní osobnost, ale zároveň geniální umělec s frejířstvím v povaze a zálibou v luxusních kočárech. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Dvanáct rozhněvaných mužů
Je žhavé léto a dvanáct porotců má rozhodnout o vině muže obviněného z otcovraždy. Jedenácti porotcům je jasné, že je vinen, až na nevěřícího Tomáše porotce č. 8, tak začíná jeden z nejslavnějších filmů všech dob.
Ondřej Slanina
Vrátit se do lesů nebo konzumovat BigMaca, Tohle je náš svět jde do kin
Tohle je náš svět představuje hrdinu utíkajícího před zkaženou civilizací a má velké plusy zejména ve výborném castingu a zvláště Viggo Mortensenovi v roli, za kterou pokud nebude nominovaný na Oskara skouknu Troškovy Babovřesky.
Ondřej Slanina
Klenoty českého filmu: Ikarie XB1
NFA zdigitalizoval Ikarii XB1 a prestižní MFF v Cannes snímek zařadil do Cannes Classics, zítra jde film v obnovené premiéře do kin, což chápu jako příležitost se k tomuto snímku vrátit.
Ondřej Slanina
Moje Noc kostelů 2016 v Praze
Pro putování Noci kostelů jsme si s kamarády zvolili trasu z Hradčan na Malou Stranu a Staré Město a povedlo se nám za necelých 6 hodin absolvovat návštěvu hned 13 pražských kostelů.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Ženíškův obraz Oldřich a Božena
Vynikající český malíř František Ženíšek namaloval obraz sebevědomý, stejně jako on sám a právem patří mezi nejcenější domácí plátna devatenáctého století.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Hudečkovo Do prostoru
Z jedné noční procházky na Letné vzešlo obdivuhodné vzepjetí surrealismu v českém umění v díle tehdy dvacátníka Františka Hudečka.
Ondřej Slanina
Slavná světová klasika: Profesionál
Slavný francouzský snímek s hvězdným "Bebelem" a mistrovskou kompozicí Ennia Morriconeho, který nejenže vystoupí za pár dnů v Praze, ale ještě si zřejmě letos dojde pro Oskara za hudbu, co nahrál s pražskými muzikanty.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy
Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.
Ondřej Slanina
Chrám svatého Mikuláše na Malé Straně
Dominanta Prahy a jeden z nejkrásnějších kostelů, který snese srovnání s tím nejlepším ze světové architektury klame tělem, vešla by se do něj totiž s přehledem i Petřínská rozhledna.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Dürerova Růžencová slavnost
Málokterý obraz upoutá na první pohled diváka v umění nesečtělého jako právě Růžencová slavnost Albrechta Dürera, perla českých galerijních sbírek.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 148
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2274x
Seznam rubrik
- Dějiny filmu
- Dějiny výtvarného umění
- Ohlasy českého umění v cizině
- Historický bulvár
- Recenze
- Osobní
- Nezařazené