Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy

26. 01. 2016 13:55:10
Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.

Obraz Prám Medúzy je olej na plátně o rozměrech 491 x 716 centimetrů.

Když se Theodore Géricault vrátil ze svého studijního pobytu z Itálie a představil svůj aktuální obraz Prám Medúzy na Salonu v Paříži v roce 1819 vyvolal obrovskou vlnu pobouření. O obraze se veřejně diskutovalo, často v nepříliš lichotivých konotacích a třeba výrazně vřelejšího přijetí, než v domácí Francii se mu dostalo u uměnímilovné společnosti v Londýně. Dnes Francouzi tento obraz řadí mezi národní klenoty. A nejen oni.

Géricault totiž na tomto obraze nenamaloval, tak jak bylo zvykem, heroickou ani historickou událost, ale monumentální obraz vycházející z aktuální události, o které si přečetl v novinách. Ztroskotaná loď se 150 francouzskými vojáky na palubě při kolonizaci Senegalu byla velkým soustem. Na prámu ze ztroskotané lodi totiž přežilo jen několik jedinců, kteří se zoufale snažili udržet na životě, a to i za cenu kanibalismu.

To za co dnes zaplatíme nemalé vstupné v kině a necháme si promítnout na plátně a při tom u toho chroupeme popcorn a popíjíme colu v našich předcích vyvolávalo zděšení. Jak si ten člověk může dovolit zachytit takovou tragédii v naší době, a ještě takovým způsobem? Kritici byli zděšení, o obraze se hovořilo jako o horroru, strašlivosti nebo jen o vršení mrtvol na sebe, naopak někteří kritici oslavovali, že francouzské malířství má konečně liberála a jeden z novinářů dokonce o obrazu napsal, že Géricault přesně vystihl politickou situaci v zemi!

Géricault jako nadšený pozorovatel, reportér nebo dokonce režisér rekonstruuje na ploše obrazu jednotlivé minipříběhy, kterými v detailech vypráví detaily námořní katastrofy na základě očitých svědectví, zobrazuje tváře umírajících a pro obraz studuje tváře mrtvých v márnici. Před namalováním tohoto monumentálního plátna mistr rozkreslil ohromné množství kreseb a šel dokonce ještě dál, když osobně kontaktoval přeživší a zpovídal je z jejich zážitků.

Géricault se v modelaci a koloritu obrazu hlásí ke klasicistickému ideálu, malba se u něj rodí z barvy a prožitku světla a především ohromné vizuální představivosti a schopnosti vyprávět příběh. Diferencované barevné a světelné plochy vytvářejí celkový obraz, jehož životnost nespočívá v trojrozměrné tělesnosti, ale v optické fenomenalitě. Na Prámu Medúzy se pak zjevně inspiruje i geniálním Caravaggiem a jeho prací se světlem – chiaroschurem.

Géricault jako člověk byl výbušného temperamentu, ale zároveň byl šlechetný a miloval koně. Všechny jeho vášně a posedlosti určovaly výběr jeho tématu i formu, jak obrazy zpracovával. Pečlivě studoval obrazy starých mistrů v Louvreu, vedle kterých dnes jeho Prám Medúzy právem visí. A jak už to u velkých obrazů v dějinách umění bývá, žádná fotografie není schopná ani náhodou zachytit dokonalost tohoto velkolepého díla ve skutečnosti.

Autor: Ondřej Slanina | úterý 26.1.2016 13:55 | karma článku: 15.03 | přečteno: 357x

Další články blogera

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma článku: 17.37 | Přečteno: 434 | Diskuse

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma článku: 9.16 | Přečteno: 390 | Diskuse

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma článku: 13.31 | Přečteno: 634 | Diskuse

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma článku: 10.45 | Přečteno: 224 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Eva Šamánková

Poslední dívka

Tři ženy, které mají společné následující - přežily krvavá řádění šílenců. Každá na jiném místě, v jinou dobu a za jiných okolností. Každá ale přežila jako jediná. Tři ženy, které se staly „Posledními dívkami“...

22.11.2017 v 17:44 | Karma článku: 8.22 | Přečteno: 307 | Diskuse

Karel Sýkora

Bedřich Smetana jako xenofob? ... :-)

Bedřich Smetana byl významný český hudební skladatel období romantismu. Pocházel z poměrně zámožné sládkovské rodiny, ale od raného mládí se věnoval hudbě, zejména hře na klavír a kompozici.

22.11.2017 v 10:41 | Karma článku: 10.82 | Přečteno: 198 |

Hermína Muchová

Rozhovor se zpěvačkou Evou Pilarovou

Zpěvačku Evu Pilarovou znají a obdivují všechny generace posluchačů a je bezesporu jednou z pěveckých legend, které bychom si měli za její celoživotní působení v oblasti hudby vážit.

22.11.2017 v 7:30 | Karma článku: 14.55 | Přečteno: 788 | Diskuse

David Rath

Sex s muslimskou princeznou

Román „Řád“ nás přenese do reality změněného života ve vzdálenější budoucnosti. Jediné, co stále zůstává stejné jsou hlavní síly pohánějící lidské osudy a tím i dějiny - moc, peníze a sex.

21.11.2017 v 13:47 | Karma článku: 9.49 | Přečteno: 632 | Diskuse

Iveta Svobodová

Sněhulák

Zašla jsem s dcerou na filmové zpracování Sněhuláka, a abych řekla pravdu, byly jsme obě docela zklamané. Štěstí bylo, že představitel hlavní role, Michael Fassbender, je moc pěkný chlap.

21.11.2017 v 10:15 | Karma článku: 6.74 | Přečteno: 315 | Diskuse
Počet článků 148 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2090

Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vychází má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. V roce 2017 půjde do kin celovečerní film BARDI, jehož jsem autorem. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.