Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy

26. 01. 2016 13:55:10
Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.

Obraz Prám Medúzy je olej na plátně o rozměrech 491 x 716 centimetrů.

Když se Theodore Géricault vrátil ze svého studijního pobytu z Itálie a představil svůj aktuální obraz Prám Medúzy na Salonu v Paříži v roce 1819 vyvolal obrovskou vlnu pobouření. O obraze se veřejně diskutovalo, často v nepříliš lichotivých konotacích a třeba výrazně vřelejšího přijetí, než v domácí Francii se mu dostalo u uměnímilovné společnosti v Londýně. Dnes Francouzi tento obraz řadí mezi národní klenoty. A nejen oni.

Géricault totiž na tomto obraze nenamaloval, tak jak bylo zvykem, heroickou ani historickou událost, ale monumentální obraz vycházející z aktuální události, o které si přečetl v novinách. Ztroskotaná loď se 150 francouzskými vojáky na palubě při kolonizaci Senegalu byla velkým soustem. Na prámu ze ztroskotané lodi totiž přežilo jen několik jedinců, kteří se zoufale snažili udržet na životě, a to i za cenu kanibalismu.

To za co dnes zaplatíme nemalé vstupné v kině a necháme si promítnout na plátně a při tom u toho chroupeme popcorn a popíjíme colu v našich předcích vyvolávalo zděšení. Jak si ten člověk může dovolit zachytit takovou tragédii v naší době, a ještě takovým způsobem? Kritici byli zděšení, o obraze se hovořilo jako o horroru, strašlivosti nebo jen o vršení mrtvol na sebe, naopak někteří kritici oslavovali, že francouzské malířství má konečně liberála a jeden z novinářů dokonce o obrazu napsal, že Géricault přesně vystihl politickou situaci v zemi!

Géricault jako nadšený pozorovatel, reportér nebo dokonce režisér rekonstruuje na ploše obrazu jednotlivé minipříběhy, kterými v detailech vypráví detaily námořní katastrofy na základě očitých svědectví, zobrazuje tváře umírajících a pro obraz studuje tváře mrtvých v márnici. Před namalováním tohoto monumentálního plátna mistr rozkreslil ohromné množství kreseb a šel dokonce ještě dál, když osobně kontaktoval přeživší a zpovídal je z jejich zážitků.

Géricault se v modelaci a koloritu obrazu hlásí ke klasicistickému ideálu, malba se u něj rodí z barvy a prožitku světla a především ohromné vizuální představivosti a schopnosti vyprávět příběh. Diferencované barevné a světelné plochy vytvářejí celkový obraz, jehož životnost nespočívá v trojrozměrné tělesnosti, ale v optické fenomenalitě. Na Prámu Medúzy se pak zjevně inspiruje i geniálním Caravaggiem a jeho prací se světlem – chiaroschurem.

Géricault jako člověk byl výbušného temperamentu, ale zároveň byl šlechetný a miloval koně. Všechny jeho vášně a posedlosti určovaly výběr jeho tématu i formu, jak obrazy zpracovával. Pečlivě studoval obrazy starých mistrů v Louvreu, vedle kterých dnes jeho Prám Medúzy právem visí. A jak už to u velkých obrazů v dějinách umění bývá, žádná fotografie není schopná ani náhodou zachytit dokonalost tohoto velkolepého díla ve skutečnosti.

Autor: Ondřej Slanina | úterý 26.1.2016 13:55 | karma článku: 17.14 | přečteno: 438x

Další články blogera

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma článku: 19.02 | Přečteno: 563 | Diskuse

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma článku: 10.62 | Přečteno: 470 | Diskuse

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma článku: 13.89 | Přečteno: 645 | Diskuse

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma článku: 12.27 | Přečteno: 253 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Robert D. Bergen – Které části textu jsou důležitější než jiné?

Robert D. Bergen je biblista-starozákoník, který se také podílel na překladu Bible. A to konkrétně jsou to tyto Bible: The New Living Translation, the New Living Translation 2.0, a the Holman Christian Standard Bible.

18.7.2019 v 6:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 31 |

Karel Sýkora

Sheena Easton – Morning Train

Sheena Eastonová je skotská zpěvačka, představitelka nové generační vlny v pop music osmdesátých let, úspěšná díky sexuálně vyzývavé image i širokému žánrovému rozpětí od country po disco. Měří pouze 154 cm.

17.7.2019 v 6:31 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 |

Karel Orlík

Byl francouzský soudce „zhulený“?

Soudci jsou snad v každé zemi v pokušení považovat se za „stát ve státě“. Nad jejich rozsudky zůstává někdy „rozum stát“. Bojuje s nimi americký prezident Trump i izraelský premiér Netanjahu.

17.7.2019 v 6:01 | Karma článku: 38.93 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Libor Večeřa

Fenomén Hejátko

Donedávna jsem ho vůbec neznal. A už nyní to považuji za fatální chybu. Ten člověk má rozhodně co říct a já bych vám jej chtěl v této stati alespoň trochu představit. Nechci vám jej nijak vnucovat, ale chci, abyste o něm věděli.

16.7.2019 v 18:49 | Karma článku: 18.17 | Přečteno: 529 | Diskuse

Přemysl Čech

Díky za toho Kecala, Adame Plachetko

Mnozí z nás si určitě vzpomínají na éru školních výchovných koncertů a operních představení české klasiky, tedy oper Prodaná nevěsta resp. Rusalka, a party Kecala a Vodníka nezpíval nikdo jiný, než Eduard Haken.

16.7.2019 v 6:00 | Karma článku: 15.59 | Přečteno: 277 | Diskuse
Počet článků 148 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2148

Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vychází má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. V roce 2018 půjde do kin celovečerní film BARDI, jehož jsem autorem. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.

Najdete na iDNES.cz