Robot nebo člověk? Do kin jde sci-fi Ex machina

29. 04. 2015 15:00:00
Neměli bychom být překvapeni až budeme jako konzumenti konfrontováni s umělou inteligencí vzhledově téměř totožnou s člověkem, kterou již jistě tajně někdo vyvíjí. Chytrá vize Ex machina autora Alexe Garlanda míří do českých kin a jaká bude?

Caleb (Domhnall Gleeson) měl neuvěřitelnou kliku. Ve firemní soutěži vyhrál hlavní cenu, týdenní pobyt na horské chatě svého zaměstnavatele, geniálního vědce Nathana (Oscar Isaac). V okamžiku kdy uprostřed čarokrásné pustiny nápadně připomínající Norsko, vyskočí z vrtulníku, který ho na místo dopravil, dojde mu, že na tenhle týden jen tak nezapomene.

Jenže ani nejbujnější fantazie by ho nedokázala připravit na to, co ho čeká v supermoderní stavbě připomínající protiatomový bunkr. Prvotní ostych zažene Nathanův přátelský přístup. Pak se však seznámí s Avou (Alicia Vickander). U přátelské dívky s krásnou tváří jen dráty vedoucí jejím průsvitným tělem prozrazují, že je ve skutečnosti unikátním technologickým experimentem. Jeho součástí se právě stal i Caleb. Jeho úkolem je prostá interakce s Avou, kterou Nathan pečlivě pozoruje a zaznamenává a testuje tak možnosti umělé inteligence. Dokáže být Ava natolik „lidská", že Caleb zapomene, že komunikuje s robotem? Dokáže v něm probudit nějaké city? Calebovi se však role pokusného morčete začne čím dál víc zajídat, zvlášť když s Avinou pomocí zjistí, že Nathan mu o svém výzkumu neřekl zdaleka všechno.

Alex Garland zaujal jako autor scénářů k inovativním filmům Dannyho Boylea 28 dní poté nebo Sunshine. Jeho nový počin je komorní sci-fi, kterou nejenže napsal, ale také poprvé i režíroval. Motivaci měl dobrou, když přišel za svými přáteli z DNA Films, kteří produkovali všechny jeho scénáře, tak mu sdělili, že pokud napíše takový scénář, který nebude pasovat žádnému jejich kmenovému režisérovi, může do toho jít sám. A Garland se do toho pustil.

Inovací snímku Ex machina je jeho kredibilita. Všechny postavy, ať už lidské nebo robotické jsou nadprůměrně inteligentní a rozhodně nejsou přátelé. Na druhou stranu se k sobě chovají korektně, ale temné podtóny jsou patrné z každého kroku jejich jednání až do nečekaného finále. Zajímavé jsou také interakce mezi Calebem a Avou. Nečekejte žádné dávání kulatých válečků do kulatých otvorů, ale velmi chytrou interakci vycházející z podstaty Turingova testu. Jistě si vzpomínáte na nedávno promítaný oskarový snímek Kód Enigmy. Podstatou Turingova testu je zjistit, zda testující pozná, že mu odpovídá robot. Situace v tomto případě je o to komplikovanější, že Caleb od začátku ví, že Ava robot je. Přesto to nebude tak jednoduché, jak se může na první pohled jevit.

Velkou výhodou pro vyprávění příběhu bylo obsazení ústřední trojice. Přestože ani Domnhall Gleeson (Lásky čas), Oscar Issac (Drive, Robin Hood) nebo Alicia Vikander nejsou žádné superhvězdy, mají za sebou pár viditelných úspěchů nebo alespoň předpokladů k tomu úspěchu dosáhnout. Zvláště to překvapí u mladé švédské herečky Vikander, jejíž robotický výkon je strhující. Z hereckého hlediska se tomuto filmu dá těžko co vytknout a Garland rozhodně ve vedení herců příjemně překvapil.

Film se po zralé úvaze natáčel v Norsku, kde si filmaři vybrali již existující hotel Juvet Landscape Hotel a soukromou rezidenci Fjora House. Za zmínku stojí určitě to, že oba domy postavili stejní architekti Jensen & Skodvin, takže prostory k sobě úžasně pasují. Producenti chtěli zachytit luxusní prostředí těch nejbohatších lidí a vybírali z aktuálních rezidencí ve Skalistých horách v americkém Koloradu, ale nakonec se rozhodli pro úchvatné luxusní prostory v divočině. Moderní, ale elegantní, nečekejte tedy žádný pekelný betonový brutalismus, ale elegantně řešené prostory, které jsou pro sledování filmu další postavou snímku a tak to má u komorních filmů být.

Za výkonnou produkcí tohoto filmu s rozpočtem 20 milionů dolarů stojí matador Scott Rudin a zejména britská společnost DNA Films, která dlouhodobě spolupracuje s Danny Boylem, Alexem Garlandem a nově také s Thomasem Vinterbergem, jehož novinku uvidíme v našich kinech již začátkem léta a příznačně v souvislosti s výročním Karlovarským festivalem, který na Vinterberga upozornil v době, kdy se ještě neznal ani s Larsem von Trierem.

Ex machina je z mého pohledu téměř dokonalé sci-fi, jedná se o chytrou podívanou pro náročnějšího diváka, ale k tomu, abyste jej chápali nepotřebujete být studentem jaderné fyziky nebo genetického inženýrství. Garland nedělá z diváků tupé stádo chroupající popcorn a rozhodně se mu to vyplácí. Film vzbuzuje na světových trzích slušný rozruch a přestože ho v USA nedistribuuje Universal jako ve zbytku světa (u nás prostřednictvím Cinemartu), ale malá společnost A24, bude film nejúspěšnějším titulem v její historii a po prvním týdnu promítání snímek objednalo hodně přes 1000 kin, takže má našlápnuto i k úspěchu na největším trhu světa v Severní Americe.


VB, režie a scénář: Alex Garland, kamera: Rob Hardy, hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury, střih: Mark Day, hrají: Domnhall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoya Muzino

108 minut, 2.35:1, SRMemory, AXSM a VideoHD, barevný, foto: Cinemart

Autor: Ondřej Slanina | středa 29.4.2015 15:00 | karma článku: 8.21 | přečteno: 212x

Další články blogera

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma článku: 19.02 | Přečteno: 563 | Diskuse

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma článku: 10.62 | Přečteno: 470 | Diskuse

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma článku: 13.89 | Přečteno: 645 | Diskuse

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma článku: 12.27 | Přečteno: 253 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Robert D. Bergen – Které části textu jsou důležitější než jiné?

Robert D. Bergen je biblista-starozákoník, který se také podílel na překladu Bible. A to konkrétně jsou to tyto Bible: The New Living Translation, the New Living Translation 2.0, a the Holman Christian Standard Bible.

18.7.2019 v 6:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 31 |

Karel Sýkora

Sheena Easton – Morning Train

Sheena Eastonová je skotská zpěvačka, představitelka nové generační vlny v pop music osmdesátých let, úspěšná díky sexuálně vyzývavé image i širokému žánrovému rozpětí od country po disco. Měří pouze 154 cm.

17.7.2019 v 6:31 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 |

Karel Orlík

Byl francouzský soudce „zhulený“?

Soudci jsou snad v každé zemi v pokušení považovat se za „stát ve státě“. Nad jejich rozsudky zůstává někdy „rozum stát“. Bojuje s nimi americký prezident Trump i izraelský premiér Netanjahu.

17.7.2019 v 6:01 | Karma článku: 38.93 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Libor Večeřa

Fenomén Hejátko

Donedávna jsem ho vůbec neznal. A už nyní to považuji za fatální chybu. Ten člověk má rozhodně co říct a já bych vám jej chtěl v této stati alespoň trochu představit. Nechci vám jej nijak vnucovat, ale chci, abyste o něm věděli.

16.7.2019 v 18:49 | Karma článku: 18.17 | Přečteno: 529 | Diskuse

Přemysl Čech

Díky za toho Kecala, Adame Plachetko

Mnozí z nás si určitě vzpomínají na éru školních výchovných koncertů a operních představení české klasiky, tedy oper Prodaná nevěsta resp. Rusalka, a party Kecala a Vodníka nezpíval nikdo jiný, než Eduard Haken.

16.7.2019 v 6:00 | Karma článku: 15.59 | Přečteno: 277 | Diskuse
Počet článků 148 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2148

Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vychází má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. V roce 2018 půjde do kin celovečerní film BARDI, jehož jsem autorem. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.

Najdete na iDNES.cz