Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Většina má svou pravdu a menšina svou. Někdy někdo nemá pravdu prokazatelně. Ovšem ve světě umění a zábavy lze o „pravdě“ hovořit většinou spíš jen metaforicky. Zde se prostě postoje veřejnosti časem mění z nejrůznějších důvodů a nějaká „pravda“ v tom hraje minimální roli.

Také by se dalo říci, že publikum je „děvka prodejná“ - např. v éře Beatles také fanoušci nejdřív protestovali, jak škaredě se kapela zachovala k Pete Bestovi. Ale dlouho jim to nevydrželo... :-)

0 0
možnosti
Foto

Určitě, v umění se dá najít spousta příkladů, El Greco třeba nabídl papeži, že obleče všechny ty svalnaté postavy v Sixtinské kapli, protože je to starý kýč, a když dostal Elia Kazan Oskara za celoživotní dílo všeobecně přijímané světovým publikem po několik desetiletí, tak většina lidí v sále měla ruce přes prsa a koukala do země, protože v padesátých letech bonzoval na kolegy demokraticky a většinově řádně zvolenému senátorovi McCartymu. Spíš jsem to myslel tak, že když většina v určité době prosazuje svůj názor, tak to neznamená, že to bude většinový názor i třeba za dvacet let. Přijde mi totiž, že se o spoustě věcech mluví definitivně v superlativech a přitom po pár týdnech kvůli nim neštěkne ani pes a na druhou stranu počiny, které jsou dobré a zrají, většina a tím myslím i kritiku určenou většinovému divákovi, nemusí vždy hned poznat, ale může je pro většinu ve své době pohřbít. Ostatně loni to psala na tomhle serveru i Mirka Spáčilová, když na konci jedné recenze napsala dovětek a koho budeme pohřbívat příště? Co ale zůstává trvalou hodnotou je to dílo samotné a na to se dnes často zapomíná.

1 0
možnosti
Foto

Marketa Lazarová je jeden z nejdražších českých filmů všech dob. Jeden z důvodů je ostatně i to, že se točil extrémně dlouhou dobu, byla tam velká vzdálenost mezi lokacemi. Točilo se na reálných stavbách, ale musela se spousta věcí dodělávat, nebyly žádné počítačové efekty. Pak si vezměte kostýmy, je tam ohromné množství postav. Je to dobový film, dnes jeden kostým do filmu stojí 20 až 30 tisíc a všechno se muselo ušít. Všechny rekvizity se musely vyrobit, ale hlavně vymyslet, protože nikdo neví, jak středověk vypadal. Jsou tam davové scény s ohromným počtem komparsistů a k tomu desítky umělých těl. Hudba byla symfonická od Zdeňka Lišky. Samozřejmě je otázka do diskuse, kolik by ten film stál dnes, kdyby tomu filmu dobře šlapala produkce, ale ve své době ten film spotřeboval prostředky několika tvůrčích skupin. Báthory od Jakubiska stála 300 milionů a troufám si tvrdit, že na Lazarovou by to v přepočtu na inflaci nestačilo. Ostatně Vláčil mohl film dodělat pouze pod podmínkou, že natočí ještě jeden středověký příběh, aby se to dalo nějak účetně vykázat a nešel sedět, a tak v mezičase vznikl další skvělý film Údolí včel.

2 0
možnosti
  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2274x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.