Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

Hollywood má pocit, že stránka Rotten Tomatoes.com poškozuje jejich byznys. Rottentomatoes je stránka, která díky jednoduché grafice založené na stavu rajčete určí, zda film stojí za návštěvu. Žádný producent nepřizná, že natočil sra*ku, takže chyba musí být někde jinde. Divák je zákazník, proti němu žádný filmař nejde, takže na místě jsou ti dementní kritici. Hovoří se o tom dlouho, ale po létě, které bylo pro Hollywood nejhorší za posledních 10 let muselo dojít k nevyhnutelnému. Hollywood totiž v letošním létě vyprodukoval největší počet propadáků ve své historii, navzdory objektivně koupeným recenzím na databázích a youtube a marketingu na facebooku a instagramu. Bublina letošní léto splaskla.

   Meziroční srovnání severoamerických tržeb podle The Hollywood Reporter není příliš lichotivé. Pokles byl v červenci 12% a do konce srpna dokonce 15%, oproti loňskému létu. Jedná se tedy o nejhorší hospodářské výsledky v moderní americké historii a distributoři STX a Weinstein dokonce koncem srpna odvolali naplánované severoamerické premiéry u titulů, u kterých si nebyli jisti ekonomickou návratností. Poslední srpnový víkend se tak neuskutečnila ani jedna severoamerická premiéra, což se nestalo už 25 let! Hollywood tedy logicky hledal viníka a zadal si studii v domnění, že ho má. Měli jím být ti bastardi - filmoví kritici!

Studii prováděla University of Southern California’s Entertainment Technology Center pod vedením Yvese Berquista a její výsledky přinesl magazín Variety. Rotten Tomatoes zveřejňuje agregáty filmových recenzí od roku 2000 a studie ukázala, že nemá vliv na ovlivnění komerčních výsledků, a to ani pozitivní, ani negativní.

Všechny hollywoodské filmy, které letos překročily hranici 300 milionů dolarů na celosvětových tržbách měly průměrné hodnocení kritiků na Rotten Tomatoes 77,5, a to je dokonce víc než v uplynulých letech. V roce 2013 to bylo 73% a v posledních letech to bylo kolem 74%.

To nic převratného není. Mnohem zásadnější je, že Rotten Tomatoes zveřejňuje i laický názor – tedy divácký. A ten ukazuje, že diváci si sami rozhodnou a mnohem tvrději než kritici, že film stojí za starou belu. To je ale překvapení, že milí producenti a distributoři? To tupé stádo, čti diváci v kinech, které všichni tak podceňují si samo rozhodne, zda na film zajde nebo ne.

To je poměrně tvrdá škola pro hollywoodské manažery, kteří používali oblíbenou výmluvu mizerných kritik pro poslední Transformery a Piráty z Karibiku, že divákům se to líbí. Diváci dali letos jasně najevo, že se jim to až zas tak nelíbí. Pro zajímavost poslední Piráti jsou ovšem v Čechách nejnavštěvovanějším filmem tohoto roku, takže český divák je zřejmě nějaká specifická výjimka, ale o tom třeba někdy příště.

Pro zajímavost malá tabulka:

Názevrozpočet
21715%48%
23029%64%
Mumie19516%38%
Dunkerk15093%82%
15092%90%
15293%85%

Hollywoodští producenti dostávají 50% z amerických tržeb a 20% ze zahraničních tržeb. Marketing u letních blockbusterů stojí kolem 100 - 150 milionů dolarů. Výsledky jsou k úternímu datu 12.9.2017.

 

 

Autor: Ondřej Slanina | čtvrtek 14.9.2017 14:56 | karma článku: 11,02 | přečteno: 647x
  • Další články autora

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46

Ondřej Slanina

Světová filmová klasika: Vlasy

20.2.2017 v 12:39 | Karma: 12,89