Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

8. 03. 2017 11:10:03
Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

Česká filmová akademie, stejně jako Americká mají ve svých stanovách pravidlo, že film promítaný alespoň týden na programu komerčního kina může zabojovat o výroční ceny za ten daný rok. V současnosti se hovoří o snímku Masaryk, který toto pravidlo využil a byl uváděn v kině Lucerna. Do kin vstupuje oficiálně dnes, ale i to není tak úplně pravda, protože se hraje už v docela solidním nasazení do kin celý uplynulý týden a v současnosti ho už vidělo několik tisíc diváků.

Někteří novináři i Akademici jsou dotčeni jeho suverénním vítězstvím, zvláště v souvislosti s udílením nepříliš významných cen české filmové kritiky, kde hlasují někteří (zdaleka ne všichni a zdaleka ne ti nejfundovanější) filmoví recenzenti, kam snímek Masaryk nebyl zařazen. Správně však zařazen být měl, protože premiéra filmu Masaryk byla skutečně v roce 2016 a v minulosti ocenění české filmové kritiky získaly snímky, které se objektivně hrály do prázdných sálů a rozhodně ne déle, než týden až dva.

Není to poprvé v udílení Českých lvů, kdy toto nějaký producent udělal. Shodou okolností přesně před deseti lety tohoto pravidla využili producenti Obsluhoval jsem anglického krále Jiřího Menzela, kteří částečně participují i na Masarykovi. Anglický král se hrál kolem Vánoc také v našlapaném kině Lucerna, pak si dal pauzu do únorového Berlinale, kde vyhrál cenu Fipresci, aby pak vyrukoval do kin v plné polní kolem udílení Českých lvů, které opanoval. Jestliže ale Jiří Menzel na Berlinale suverénně uspěl a u českých kritiků to naopak docela schytal, Masaryk se u zahraničních recenzentů tak jednoznačně kladného přijetí nedočkal, to ale neznamená, že by propadl. Masaryka prodává pod názvem A Prominent Patient významná filmová společnost Beta Cinema.

Toto pravidlo o uvádění alespoň týden na programech kin se dostalo do pravidel Americké akademie při lobování nezávislých amerických sales agentů. Ti mají totiž velmi limitovanou možnost, jak přesvědčit kinaře, aby odehráli jejich nezávislý nebo evropský, respektive mimoamerický obsah, který je americkými kinaři chápán jako prémiový, spíše však jako alternativní.

Evropští filmaři z francouzské nové vlny, švédská legenda Ingmar Bergman, japonský mistr filmu Akira Kurosawa nebo italský velikán Federico Fellini by nikdy nedosáhli takového světového věhlasu, kdyby nevyhrávali Oskary, a ty by nevyhráli, kdyby je alespoň zpočátku nehrál nějaký osvícený nezávislý kinař a nějaký filmový nadšenec by za ním neběhal s filmovou kopií opatřenou alespoň anglickými titulky. Dnes tento obsah propagují Robert Redford, Robert DeNiro nebo Richard Linklater, ale u samotného počátku stál šílenec jménem Roger Corman.

Corman je dnes chápán v rámci přínosu kinematografie pozitivně, ale jeho jedinou ambicí bylo vždy vydělat peníze. Celovečerní filmy natáčeli jím najatí režiséři jako Jonathan Demme, James Cameron atp. ve zběsilém tempu za dva natáčecí dny, když režíroval on, zmáknul to do týdne. A nebyly to žádné artové tituly, ale horrory útočící na nejnižší pudy.

21. 12.1972 se v jednom jediném newyorském kině promítal snímek Šepoty a výkřiky Ingmara Bergmana, a to jenom díky tomu, že Lucchino Visconti nezvládl dodat svůj avizovaný snímek. Bergmanova amerického sales agenta odmítala v průběhu roku jedna distribuce za druhou, jeden z distributorů na něj dokonce řval:,,Já vás za ten zatracenej film zažaluju!“ Každopádně právě ta šance promítání v jednom kině v New Yorku nakonec vedla k Oskaru za kameru a nominacím na nejlepší film, režii, původnímu scénáři, kostýmům. V době Oskarů tedy film nikdo neviděl, ale nakonec jej v kinech uváděl právě Corman, který chtěl své béčkové produkci dodat potřebný lesk.

Jak vidno, cílem tohoto pravidla je možnost, aby se o ceny mohly ucházet ambiciózní filmy. Kinaři jsou v tomto soukolí velmi klíčová skupina, která z nějakého pro mě neznámého důvodu v Akademii není vůbec vidět, tedy té české. Přitom jsou to právě oni, jež mohou pohřbít film. A stačí k tomu velmi málo, film jednoduše neobjednat nebo mu ošidit propagaci. Nemám zde dostatek prostoru pro vysvětlení struktury současných provozovatelů českých kin, ale postačí zmínit, že existují určité provázané skupiny distributorů a majitelů kin. V tomto ohledu mi přijde změna pravidel úplně zbytečná a celá kauza kromě toho, že není nic nového pod sluncem, žádnou skutečnou kauzou není a do budoucna může českému filmu jenom uškodit.

Autor: Ondřej Slanina | středa 8.3.2017 11:10 | karma článku: 13.84 | přečteno: 3052x

Další články blogera

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma článku: 12.99 | Přečteno: 598 | Diskuse

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma článku: 10.09 | Přečteno: 184 | Diskuse

Ondřej Slanina

Světová filmová klasika: Vlasy

V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!

20.2.2017 v 12:39 | Karma článku: 11.62 | Přečteno: 326 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Pet Shop Boys – Being Boring

Pet Shop Boys je britská hudební skupina. Tvoří ji Neil Francis Tennant a Christopher Sean Lowe. Neil se věnuje především textům a zpěvu, Chris skládání hudby.

26.7.2017 v 5:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 13 |

Jan Matuška

Miloš Zeman recenzuje knihy - Díl první: Ústava České republiky

Moji milí občané, tedy vy, co jste mne volili. Už několikrát a opakovaně jsem byl svědkem toho, jak novinářská žumpa a Sörösem placená lumpenkavárna nařkli mé voliče z primitivnosti a nevzdělanosti.

25.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 11.97 | Přečteno: 248 | Diskuse

Karel Sýkora

Plastický chirurg na dovolené... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 17:28 | Karma článku: 5.33 | Přečteno: 126 |

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.59 | Přečteno: 269 | Diskuse

Dana Emingerová

Klavír? Nutit nebo nenutit děti hrát?

Věřte tomu nebo ne, ale po čtvrtstoletí pauzy jsem propadla klavíru. Dokonce se doma o něj pereme. Tedy já a mí tři synové... Ovšem i u nás to zpočátku vypadlo, že hudební výchova dopadne bledě a bude se opakovat rodinná historie.

25.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 284 | Diskuse
Počet článků 146 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2097

Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. V roce 2017 půjde do kin celovečerní film BARDI, jehož jsem autorem.Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními. Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.