Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slavná světová filmová klasika: Robocop

Verhoeven chtěl dobýt Hollywood a producenti expresivního režisérského génia bedlivě sledovali a pak mu dali na stůl jeho nově zařízené hollywoodské kanceláře scénář s názvem Robocop. Verhoeven si přečetl prvních dvacet stran a pak scénář vztekle hodil do koše.

Hrdina filmu policista Alex Murphy (Peter Weller) je po brutální vraždě přeměněn všemocnou nadnárodní společností Omnicorp na policistu robota, tedy Robocopa. Robocop je nasazen do boje proti zločinu a samozřejmě hledá své vlastní vrahy.

 

 

Paul Verhoeven (Muž bez stínu,  Základní instinkt)ve svém rodném Nizozemí dosáhl všeho čeho chtěl. Natočil první mužské znásilnění v dějinách kinematografie, totálně rozložil svého krajana Jeroéna Krabbého ve filmu „Čtvrtý muž“ při scéně s masturbací do kamery – full frontal, upozorňuji. Krabbé jen vztekle křičel:“Když jsem to viděl ve scénáři, myslel jsem si, že sis dělal pr*el!“ Verhoeven mu opáčil stejnou měrou:“Prostě si ho vytáhneš a vyhoníš do kamery, do pr*ele. Co je na tom? Chceš to předvést, ty pose*o?“ V ten moment si ho Verhoeven vytáhl z kalhot, postavil se před kameru a před zděšeným štábem začal onanovat. Krabbé pod tíhou okamžiku vstoupil do nasvíceného záběru a Verhoeven si šel spokojeně sednout na režisérskou sesli.

 

 

Verhoeven chtěl dobýt Hollywood. Dostal nabídku od HBO, aby natočil s americkým štábem horrorovou povídku do série „The Hitcher“ s velmi příznačným námětem. Režisér točící horrory chce, aby jeho herečka podala přesvědčivý výkon, takže jí začne děsit i v soukromí. V závěru se mu to pochopitelně vymstí. Producenti expresivního režisérského génia bedlivě sledovali a pak mu dali na stůl jeho nově zařízené hollywoodské kanceláře scénář s názvem Robocop. Verhoeven si přečetl prvních dvacet stran a pak scénář vztekle hodil do koše. O pár minut později za ním přišla jeho žena a řekla mu klidně:“Paule, přečti si to ještě jednou. Lidi jsou unavený z nadnárodních korporací a z toho Robocopa by se dala vykřesat slušná satira. Navíc se v tom málo mluví a ještě si nejseš úplně jistej s angličtinou, tak to zkus.“ Verhoeven zřejmě scénář vytáhl z odpadkového koše a znovu se do něj začetl. A pak to uviděl. Okamžitě se spojil se scenáristou a zeptal se ho, jak ho taková kravina vůbec mohla napadnout. Scenárista opáčil, že zkombinoval Blade Runnera s Terminátorem a Verhoeven, mimochodem absolvent semináře na teologické fakultě, zděšenému scenáristovi řekl: “A biblí, ty vole. To je příběh Ježíše Krista.“ Chápu, že teď někteří filmoví teoretici omdlévají zděšením, ale to je skutečně režisérova interpretace, kterou uvádí jeho monografisté Douglas Keesey a Paul Duncan.

 

 

Dovolím si citaci z knihy 101 sci-filmů, které musíte vidět než zemřete:“Tam, kde se brak setkává s uměním, kde se hranice mezi žánrem a autorským filmem smazávají a ztrácejí na významu, stojí Paul Verhoeven a točí své nejlepší filmy. Jeho chmurný pohled na lidstvo a talent na výrazné památné obrazy se v Robocopovi dokonale pojí v úchvatně cynickou, leč děsivě výstižnou satiru na Ameriku.“

Verhoeven měl k dispozici americký štáb, 13 milionů dolarů rozpočet a charakterního herce vyznávajícího Stanislavského metodu, tedy úplné sžití herce s postavou, Petera Wellera. Největší potíž byla se samotným kostýmem Robocopa, který Verhoeven popsal výtvarníkovi jako novodobou verzi robota z kultovního Metropolis. ¨Weller ho však po prvním spatření označil jako tu debilní plechovou kravinu ze sci-fi „Den, kdy se zastavila Země“. Kostým byl enormně těžký, nedalo se v něm dýchat a nedalo se v něm hýbat. Weller nadával jako dlaždič a vytočený hlavní producent ho po pár dnech vyrazil z placu. Účetní studia však přinesli fakturu mistra loutkáře na 600 000 dolarů a k tomu vysvětlení, že kostým je plně funkční pouze na Peteru Wellerovi. Producent tedy spolkl hořkou pilulku a povolal herce zpět. Ten se na natáčení definitivně zbláznil a štáb ho do konce filmu oslovoval pouze „Robo“.

 

 

Natáčení rozhodně neprobíhalo bez problémů. Vzteklý režisér řval na herce, nutil scenáristu upravovat dialogy a rozhodně není bez zajímavosti ani tato velmi drsná situace z natáčení. Verhoeven řval na scenáristu, že ty dialogy šustí papírem a scenárista mu oplácel stejnou mincí. Při vrcholu hádky ze ozvalo z kostýmu Robocopa:“Držte už kurva hubu, já v tom nemůžu dejchat!“ Již za pár minut seděl Weller v kostymérně pod větrákem, do kostýmu mu vedla hadice se vzduchem a pan kostymér mu do kostýmu dokonce zabudoval chladící vrtulku. Někteří herci dodnes nepochopili, co po nich Verhoeven chtěl. Třeba představitel padoucha Kurtwood Smith. Na druhou stranu právě tato role patří k jeho divácky nejúspěšnějším. Na druhou stranu řada herců s Verhoevenem pracovala opakovaně a na plac se přijel podívat i Arnold Schwarzenegger, který si s Verhoevenem okamžitě padl do noty. Ostatně další film natočí spolu, jmenuje se Total Recall a stane se megahitem roku 1990.

 

 

Verhoeven ve filmu velmi zábavně komentuje dění v americké společnosti, kde je v budoucnosti možné téměř vše. A při pohledu na dnešní reklamy nebyl samozřejmě vůbec daleko od pravdy. Zvláštní uznání si musí zasloužit autor hudby Basil Poledouris, jehož ústřední motiv Robocopa patří ke klasice filmové hudby. Problém nastal při promítání cenzorské organizaci MPAA. Film získal rating jako nejdrsnější pornofilm, tedy písmeno X, mládeži do 21 vstup zakázán. Verhoeven musel řadu scén přestříhat a k radosti fanoušků vypustil před pár lety na nosiče brutální verzi, kterou promítal cenzorům. Scény, které film původně obsahoval jsou násilné ad absurdum a odkazovaly ke komiksům. Zkrátka bylo to maso, pořádná řezničina a každý kdo má všech pět pohromadě pochopil, že to Verhoeven nemyslí vážně. V dnešní době tento sestřih prošel bez většího povšimnutí všemi supermarkety v Americe, kam si ho Američané dávali vedle burákového másla a zmražených polotovarů.

 

 

Robocop byl nasazen bez nějaké zvláštní kampaně do kin a stal se v době svého uvedení do severoamerických kin hitem a několikanásobně se zaplatil. Po jeho uvedení byl Verhoeven brán jako režisér s komerčním potenciálem a nejvlivnější filmový magazín světa Variety označil Robocopa číslem 1 v TOP 10 toho roku. Další rok je uveden i v Evropě, kde vydělá dokonce dvojnásobek amerických tržeb!   Robocop se stal klasikou žánru, dočkal se dalších dvou filmových pokračování, remakeu, televizního seriálu nebo počítačových her.

 

 

USA, režie: Paul Verhoeven, scénář: Edward Neumeier, Michael Miner, kamera: Jost Vacano, hudba: Basil Poledouris, střih: Frank J. Urioste, hrají: Peter Weller, Nancy Allen, Dan O´Herlihy, Ronny Cox, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Robert DoQui, Ray Wise, Felton Perry

 

102 minut, 103 minut - necenzurovaná režisérská verze, 35 mm a 70 mm, 1.85:1, barevný

 

Oskar za střih zvukových efektů, nominace za nejlepší zvuk a střih a desítky dalších cen a nominací

Autor: Ondřej Slanina | čtvrtek 13.2.2014 9:00 | karma článku: 10,69 | přečteno: 492x
  • Další články autora

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma: 19,33 | Přečteno: 863x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma: 11,02 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46 | Přečteno: 658x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma: 12,27 | Přečteno: 286x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

8.3.2017 v 11:10 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3111x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Světová filmová klasika: Vlasy

V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!

20.2.2017 v 12:39 | Karma: 12,89 | Přečteno: 426x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Nejúspěšnější americké filmy za totality v československých kinech

Pro mladší čtenáře podotýkám, že před rokem 1989 vládl v naší zemi totalitní režim, který zakazoval hraní většiny filmů západní produkce. Občas se ale udělala výjimka a hrál se i nějaký film americký, zde jsou ty nejúspěšnější!

2.1.2017 v 12:39 | Karma: 36,01 | Přečteno: 9876x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Co dělají zajímaví filmaři když nefilmují

Filmy sice trvají 90 minut, ale jejich příprava a realizace zabere často celé roky. A co dělají filmaři mezi tím, posviťme si na možná málo známé skutečnosti vašich oblíbenců.

19.12.2016 v 17:53 | Karma: 13,91 | Přečteno: 314x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Barokní frejíř Václav Vavřinec Reiner

Jeden z nejlepších freskařů, postrach pražských hostinců a pouličních bitek, ovšem pochopitelně mistr českého vrcholného baroka a talentovaný obchodník. V dnešním blogu si ho představíme.

1.12.2016 v 13:12 | Karma: 17,49 | Přečteno: 512x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Barokní bouřlivák Petr Brandl

Malíř ctností a neřestí, bezesporu kontroverzní osobnost, ale zároveň geniální umělec s frejířstvím v povaze a zálibou v luxusních kočárech. V dnešním blogu si ho představíme.

24.11.2016 v 13:57 | Karma: 17,48 | Přečteno: 430x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Světová filmová klasika: Dvanáct rozhněvaných mužů

Je žhavé léto a dvanáct porotců má rozhodnout o vině muže obviněného z otcovraždy. Jedenácti porotcům je jasné, že je vinen, až na nevěřícího Tomáše porotce č. 8, tak začíná jeden z nejslavnějších filmů všech dob.

24.10.2016 v 14:32 | Karma: 17,08 | Přečteno: 416x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Vrátit se do lesů nebo konzumovat BigMaca, Tohle je náš svět jde do kin

Tohle je náš svět představuje hrdinu utíkajícího před zkaženou civilizací a má velké plusy zejména ve výborném castingu a zvláště Viggo Mortensenovi v roli, za kterou pokud nebude nominovaný na Oskara skouknu Troškovy Babovřesky.

15.7.2016 v 14:33 | Karma: 14,52 | Přečteno: 357x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Klenoty českého filmu: Ikarie XB1

NFA zdigitalizoval Ikarii XB1 a prestižní MFF v Cannes snímek zařadil do Cannes Classics, zítra jde film v obnovené premiéře do kin, což chápu jako příležitost se k tomuto snímku vrátit.

15.6.2016 v 19:10 | Karma: 20,37 | Přečteno: 535x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Moje Noc kostelů 2016 v Praze

Pro putování Noci kostelů jsme si s kamarády zvolili trasu z Hradčan na Malou Stranu a Staré Město a povedlo se nám za necelých 6 hodin absolvovat návštěvu hned 13 pražských kostelů.

13.6.2016 v 9:20 | Karma: 14,54 | Přečteno: 494x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Pinakotéka: Ženíškův obraz Oldřich a Božena

Vynikající český malíř František Ženíšek namaloval obraz sebevědomý, stejně jako on sám a právem patří mezi nejcenější domácí plátna devatenáctého století.

12.3.2016 v 9:33 | Karma: 20,50 | Přečteno: 1843x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Pinakotéka: Hudečkovo Do prostoru

Z jedné noční procházky na Letné vzešlo obdivuhodné vzepjetí surrealismu v českém umění v díle tehdy dvacátníka Františka Hudečka.

27.2.2016 v 9:28 | Karma: 9,58 | Přečteno: 208x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Slavná světová klasika: Profesionál

Slavný francouzský snímek s hvězdným "Bebelem" a mistrovskou kompozicí Ennia Morriconeho, který nejenže vystoupí za pár dnů v Praze, ale ještě si zřejmě letos dojde pro Oskara za hudbu, co nahrál s pražskými muzikanty.

4.2.2016 v 18:10 | Karma: 16,98 | Přečteno: 351x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy

Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.

26.1.2016 v 13:55 | Karma: 17,66 | Přečteno: 674x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Chrám svatého Mikuláše na Malé Straně

Dominanta Prahy a jeden z nejkrásnějších kostelů, který snese srovnání s tím nejlepším ze světové architektury klame tělem, vešla by se do něj totiž s přehledem i Petřínská rozhledna.

20.1.2016 v 19:17 | Karma: 16,52 | Přečteno: 683x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Pinakotéka: Dürerova Růžencová slavnost

Málokterý obraz upoutá na první pohled diváka v umění nesečtělého jako právě Růžencová slavnost Albrechta Dürera, perla českých galerijních sbírek.

12.1.2016 v 15:47 | Karma: 16,54 | Přečteno: 715x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2274x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.