Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naši filmoví kritici filmu asi víc rozumí a víc o něm vědí, než já.

   V pátek jsem rozhovor nakonec nenatočil, ale pan režisér mi přislíbil další setkání. Měl jsem se spojit s jeho asistentkou. Bylo pondělí ráno a já zvedl telefon a nekompromisně jsem stiskl zelené tlačítko hovoru.

Řezáčová_Menzel_Huba

Asistentka pana režiséra mi nabídla termín středečního raného odpoledne. Samozřejmě jsem termín přijal, ačkoli hned po ukončení hovoru mi došlo, že mám ve středu projekci Markety Lazarové v Hostivaři. Věděl jsem, že mě čeká perná středa, ale na druhou stranu, kdo se bojí nesmí do lesa.

Ve středu jsem po obligátních schůzkách věnovaných přípravě celovečerního filmu Bardi, který připravujeme k natáčení v listopadu, odjížděl směr mé milované Hradčany, kde jsme si dali dostaveníčko s panem režisérem. Stylově jsem po cestě poslouchal nové písně od Václava Neckáře (zvláště „Na Rafandě“ je dokonalá!), když v metru na Staroměstské zazvoní mobil asistentky pana režiséra. Polilo mě horko. Měl jsem ten den připravený na minuty, takže jakékoli zdržení by ten den mohlo skončit nepříjemně.

„Domluvený podnik je dnes zavřený, jděte do jiné restaurace, je odtamtud tři minuty pěšky.“ Oddechl jsem si. Adresu jsem okamžitě zapomněl, ale něco mi říkalo, že vím přesně, kde to je.

A taky, že ano. Vešel jsem dovnitř a uvědomil si, že kdyby se rozhovor uskutečnil na smluveném místě, tak absolutně nevím, kde bych to hledal.

Pan režisér seděl obklopen dvěmi nádhernými blonďatými redaktorkami, které se, slovy milé kolegyně herečky Sabiny Králové, vypěknily. Začal jsem přemýšlet, jak to sakra dělá. Se mnou dělají rozhovory vždycky starý fousatý chlapi.

„Jste tu strašně brzo,“ pronese Mistr mírně podrážděně.

,,Počkám,“ odpovídám a začínám zjišťovat přístup k wifi, abych pokračoval v preprodukci. Sotva vybalím počítač, připojím všechny kabely, připravím diktafon a notes s otázkami, už vedle mě usedá pan režisér Menzel.

„Máte připravené otázky?“

,,Samozřejmě.“ V duchu vzpomínám na svého drahého profesora Jiřího Kropáčka, který jednou přišel při zkoušce z italské renesance před mých šedesát spolužáků a nechal mě všechny předběhnout se slovy:“Kolegové, nejprve půjde pan Slanina, potkal jsem ho před domem a řekl mi, že je připraven, takže první půjde on.“ V ten moment se moje spolužačky rozbrečely a já šel dovnitř. Je dobré být skaut a držet se základního hesla: BUĎ PŘIPRAVEN!

No nic. Pan režisér mi následně sdělil, že pokud mám napsané otázky, ať mu je pošlu mailem, že na ně odpoví. Přikývl jsem a okamžitě mi došlo, že je mám napsané rukou, takže je budu muset přepsat. Na druhou stranu jsem se uklidnil tím, že pak nebudu muset přepisovat odpovědi z nahrávky, takže mi vlastně ušetří polovinu práce. Vypili jsme společně donesené nápoje, rozloučili se a během následujících 24 hodin jsme dali dohromady tento rozhovor. Upozorňuji, že rozhovor je primárně pro náš magazín pro filmaře a filmové fanoušky, takže se týká pouze a jenom filmařiny. Směle tedy na něj.

ROZHOVOR S JIŘÍM MENZELEM aneb Naši filmoví kritici filmu asi víc rozumí a víc o něm vědí, než já.

 

1) Pane režisére, výčet Vašich úspěchů je skutečně obdivuhodný. Oskar za nejlepší zahraniční film za Ostře sledované vlaky, Zlatý medvěd v Berlíně za Skřivánky na niti, cena FIPRESCI také v Berlíně za Obsluhoval jsem anglického krále. Sbírat nejvyšší vavříny po celém světě po tak dlouhou dobu je pro českého filmaře naprosto ojedinělé. V čem si myslíte, že to je, že mezinárodní festivaly na úrovni Cannes, Berlína nebo Benátek naprosto přehlíží české filmy? V Cannes byl v oficiální soutěži naposledy snímek Petrolejové lampy, a to je už 41 let.[1]

Jiří Menzel: Na to by měli odpovědět filmoví uměnovědci a kritici. Ti sledují filmovou tvorbu u nás i v zahraničí pečlivěji, než bych toho byl schopen já.

2) Donšajni měli světovou premiéru v Kanadě na MFF v Torontu a podle mých informací tam sklidili velké ovace. Po přečtení českých recenzí má člověk pocit naprosté marnosti. Dáte ještě na české kritiky? Jestli se nepletu, tak kritici a novináři nemilosrdně sestřelili Skřivánky na niti, Vesničku i Anglického krále a čas dal za pravdu jednoznačně Vám.

Jiří Menzel: Naši filmoví kritici filmu asi víc rozumí a víc o něm vědí, než já.

3) Ostře sledované vlaky jsou mistrovské dílo. Mezi nejlepší světové tituly je vybral prestižní magazín TIME a Evropská komise snímek zařadila jako jediného českého zástupce na seznam nejlepších evropských filmů. Kdybyste měl nominovat dalších pět českých filmů do tohoto seznamu, které by to byly?

Jiří Menzel: Je těžké jmenovat pouze pět filmů. Natočil jsem jich víc.

Ale teď vážně:

Mezi nejlepší evropské filmy patří určitě Formanův film Hoří má panenko, Vláčilova Marketa Lazarová, Vávrova Romance pro křídlovku, Passerovo Intimní osvětlení a já bych tam ještě soukromě přidal Hostinec u kamenného stolu, první a zároveň poslední film Josefa Grusse.

intimní osvetlení

4) Český film se v posledních pár letech objektivně diferencoval jako za první republiky. Jedna skupina točí za slušné peníze zahraniční zakázky a druhá doslova na koleně udržuje národní kinematografii. Někdy však dobré úmysly zabije naprostá neznalost řemesla. Je chyba ve vzdělávacím systému, nesoudnosti tvůrců nebo v nedostatku peněz?

Jiří Menzel: I tuhle odpověď bych přenechal povolanějším.

 

5) Jaký je Váš inspirační zdroj a zdroj energie obecně k Vaší další práci?

Jiří Menzel: O tom nepřemýšlím. Je to moje povolání a snažím se, abych nedělal něco zbytečného.

6) Četl jsem s Vámi velký rozhovor v magazínu Dnes a vidím tam Vaši společnou fotografii s Alfredem Hitchcockem. Prozraďte našim čtenářům něco z tohoto setkání. To musel být zážitek na celý život!

Jiří Menzel: Cítil jsem se hloupě, protože on mluvil o mém filmu (hezky), dobře ho znal a popisoval, co ho zaujalo, zatím co já jsem mohl z jeho filmů vidět jenom Rebecu.  A to hezky dávno ještě před školou díky projekcím v Kinu Mladých. Ve filmové škole nás učili o Ejzenštejnovi, Pudovkinovi, ale o Hitchcockovi nic. Nicméně velký Alfred mluvil se mnou jako s kolegou.

rebeka

7) Jako filmový režisér zcela jistě obdivujete i práci kolegů. Který film považujete za mistrovské dílo z hlediska filmové režie?

Jiří Menzel: Je to asi Občan Kane. Ale asi neexistuje něco takového jako je dokonalý film. U každého slavného díla může jeho tvůrce vidět spoustu chyb a nedokonalostí. Ostatní, kteří ten film nemůžou vidět tak dokonale, jsou k těm nedostatkům slepí.

 

Děkuji za odpovědi, jsem moc rád, že jsem Vás poznal a doufám, že jsme se neviděli naposledy.

 

Ondra Slanina

 


 


[1] Neskromně připomínám, že v roce 1994 dostal Čonkin v Benátkách Zlatou medaili Prezidenta Italského Senátu, a na berlínském festivalu v roce 2007 Cenu filmových kritiků FIPRESCI



 

Autor: Ondřej Slanina | pátek 4.10.2013 8:56 | karma článku: 11,77 | přečteno: 1103x
  • Další články autora

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma: 19,33 | Přečteno: 863x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma: 11,02 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46 | Přečteno: 658x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma: 12,27 | Přečteno: 286x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

8.3.2017 v 11:10 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3111x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2274x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.