Horror „V zajetí démonů“ aspiruje na novodobou žánrovou klasiku
Námětem filmu je hrůzný příběh světově proslulých vyšetřovatelů paranormálních jevů Eda a Lorraine Warrenových, jež byli pozváni na odlehlou farmu, aby pomohli rodině terorizované temnými silami. V nejhrůzostrašnějším případu svého života, jenž jinak celkem mediálně sdílní Warrenovi tajili po celá tři desetiletí, jsou Warrenovi nuceni utkat se s mocnou démonickou bytostí.
Film byl natočen podle záznamů, které o případu pořídil manželský pár vymítačů démonů Ed a Lorraine Warrenovi v podání Patricka Wilsona (Watchmen – Strážci) a Very Farmigy („Zdrojový kód„, „Skrytá identita„, „Lítám v tom„). Rodinu obyvatel usedlosti Rogera a Carolyn Perronových, ztvárnily Ron Livingston, Lili Taylor a dcery – Joey King, Shanley Caswell, Hayley McFarland, Mackenzie Foy a Kyla Deaver.
V momentu, kdy američtí novináři dávali „V zajetí démonů“ do souvislostí s kultovním „Vymítačem ďábla“, tak spousta horrorových fanoušků vzala krvavé víčko od masové konzervy a založila si ho do diáře k datu premiéry. U nás v Čechách jsme měli situaci o to složitější, že ještě před pár týdny byl snímek vyškrtnutý z oficiálních kinopremiér, kam se ovšem s prvními nadšenými ohlasy velmi brzy vrátil. Jak to tedy se snímkem vypadá, je to příklad klasického „hype“ nebo tu máme co do činění s novodobou žánrovou klasikou?
Tak předně, manželé Warrenovi jako odborníci na paranormální jevy nejsou v Hollywoodu žádnými nováčky. Byli to právě oni, kdo dali do oběhu děsivý kultovní příběh, z kterého vznikla legendární horrorová série Amityville, mladší diváci znají možná nepříliš zdařilý remake „3:15 zemřeš“. Režisér James Wan díky prvnímu „Saw“ a hitu „Insidious“ patří mezi žánrové celebrity a vždy patřil k jejím obdivovatelům. Když mu nabídli skutečný příběh z Harrisvilleu na Rhode Islandu z roku 1970, co se odehrál rodině Perronových, který manželé drželi do té doby pod pokličkou, věděl, že má materiál s ohromným potenciálem.
Na příběhu je zajímavé to, že se do ohrožení nejen dostanou nejen Perronovi, ale také sami Warrenovi, kteří jim pomáhají. Démon, který se ve filmu objeví, patří mezi nejhrůznější zjevení, jež se dle mého soudu podařilo dostat na filmové plátno, a nebál bych se jít ještě dál. Wanovy režisérské schopnosti totiž film pasují mezi elitní členy horrorové rodiny tvořený snímky – „Kruh“, „Osvícení“, „Vymítač ďábla“ a „The Haunting“.
Scénář je dílem zkušeného tandemu Chada a Carey F. Hayesů, kteří jsou zodpovědní třeba za celkem slušný horror „Dům voskových figurín“. Ti se při psaní snažili zachytit neodvratné zlo zamířené proti dvěma rodinám, z nichž jedna je beze zbytku katolická a druhá sice věří, ale nikterak se v církevních strukturách neangažuje. Díky tomu dostává tento snímek podobu moderního horroru pro současnou sekulární společnost, která velmi často zapomíná, že existují kromě stavu bankovního účtu i jiné věci mezi nebem a zemím, kterým je úplně fuk, že ráno vstáváte do práce nebo věšíte prádlo (obojí pochopíte při sledování filmu).
Na celém projektu je velmi příznačné, že všem tvůrcům se námět velmi líbil, ale při čtení scénáře se všichni přistihli, že si ho raději čtou přes den. Ostatně v potemnělém sále jsme podle mého názoru tolik koncentrovaného děsu neviděli již drahnou dobu, a to si vezměte, že ve filmu neuvidíte prakticky žádnou krev ani hektolitry slizu. Wanovy se zkrátka povedlo geniálně koncentrovat atmosféru pořádné hrůzy a přitom obsáhnout to něco, v čem naprosto selhalo Kubrickovo „Osvícení“, tedy propracovanou stránku dobra, jako ekvivalent ke zlu. Film „The Conjuring“ je na rozdíl od „Vymítače ďábla“ filmem, který není za každou cenu cynický nebo útočný vůči katolické církvi, jež je poslední dobou až příliš snadným cílem.
Předně bych chtěl vyzdvihnout skutečně vynikající práci castingového režiséra, který velmi citlivě zamíchal hlavní hvězdy a herce s dětskými představiteli. Takhle přirozené a přesvědčivé výkony jsou v rámci žánru naprosto mimořádné a troufám si tvrdit, že promluví do oskarových nominací. V dětských hercích je třeba opět vyzdvihnout úžasnou Joey King, která po skvělém výkonu v Emmerichově „White House Down“ jistě nedá spát castingovým specialistům pro role dospívajících dívek.
Kameru měl na starosti tradiční spolupracovník Jamese Wana kameraman John R. Leonetti a myslím, že i v jeho případě se dá už směle hovořit o nominaci na Oskara. Takhle složitě komponované záběry jsem na plátně už hodně dlouho neviděl a místo prvoplánových lekaček se dočkáme skutečně pečlivě budovaného napětí ryze filmovými prostředky. Ruku v ruce si musí zasloužit pochvalu střihač a pánové a dámy ze zvukového departmentu. Tenhle film je bezpodmínečně nutné vidět v kině a ideálně v kině s co nejlepší zvukovou aparaturou.
Já byl na projekci s kamarádem a jeho přítelkyní, která si během filmu neustále zakrývala oči a můj kamarád, což je shodou okolností můj právník měřící ke dvěma metrům a vážící přes metráček několikrát během filmu poctivě nadskočil a přiznám se, že já taky a na konci filmu jsem si téměř vyndaval náhradní spodní prádlo.
„V zajetí démonů“ je letos suverénně nejlepším horrorem a dle mého soudu má slušně nakročeno ke dvojce a statusu žánrového klenotu. Pokud máte tento žánr rádi, tak určitě neváhejte.
V zajetí démonů (2013)
The Conjuring, USA 2013, režie: James Wan, scénář: Chad Hayes a Cary F. Hayes, kamera: John R. Leonetti, střih: Kirk Morri, hudba: Joseph Bishara, hrají: Patrick Wilson, Vera Farmiga, Lili Taylor, Ron Livingston, Joey King, Mackenzie Foy, Sterling Jerins, Steve Coulter, Shanley Caswell, Hayley McFarland,Kyla Deaver, Shannon Kook
112 minut, 2.35:1, ARRIRAW a digitál (2K), D-Cinema a 35 mm, barevný
Ondřej Slanina
Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze
Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.
Ondřej Slanina
Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!
Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.
Ondřej Slanina
Spadnou nám památky na hlavu?
Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.
Ondřej Slanina
Cesta do Benátek kolem roku 1600
Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.
Ondřej Slanina
Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara
Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Vlasy
V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!
Ondřej Slanina
Nejúspěšnější americké filmy za totality v československých kinech
Pro mladší čtenáře podotýkám, že před rokem 1989 vládl v naší zemi totalitní režim, který zakazoval hraní většiny filmů západní produkce. Občas se ale udělala výjimka a hrál se i nějaký film americký, zde jsou ty nejúspěšnější!
Ondřej Slanina
Co dělají zajímaví filmaři když nefilmují
Filmy sice trvají 90 minut, ale jejich příprava a realizace zabere často celé roky. A co dělají filmaři mezi tím, posviťme si na možná málo známé skutečnosti vašich oblíbenců.
Ondřej Slanina
Barokní frejíř Václav Vavřinec Reiner
Jeden z nejlepších freskařů, postrach pražských hostinců a pouličních bitek, ovšem pochopitelně mistr českého vrcholného baroka a talentovaný obchodník. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Barokní bouřlivák Petr Brandl
Malíř ctností a neřestí, bezesporu kontroverzní osobnost, ale zároveň geniální umělec s frejířstvím v povaze a zálibou v luxusních kočárech. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Dvanáct rozhněvaných mužů
Je žhavé léto a dvanáct porotců má rozhodnout o vině muže obviněného z otcovraždy. Jedenácti porotcům je jasné, že je vinen, až na nevěřícího Tomáše porotce č. 8, tak začíná jeden z nejslavnějších filmů všech dob.
Ondřej Slanina
Vrátit se do lesů nebo konzumovat BigMaca, Tohle je náš svět jde do kin
Tohle je náš svět představuje hrdinu utíkajícího před zkaženou civilizací a má velké plusy zejména ve výborném castingu a zvláště Viggo Mortensenovi v roli, za kterou pokud nebude nominovaný na Oskara skouknu Troškovy Babovřesky.
Ondřej Slanina
Klenoty českého filmu: Ikarie XB1
NFA zdigitalizoval Ikarii XB1 a prestižní MFF v Cannes snímek zařadil do Cannes Classics, zítra jde film v obnovené premiéře do kin, což chápu jako příležitost se k tomuto snímku vrátit.
Ondřej Slanina
Moje Noc kostelů 2016 v Praze
Pro putování Noci kostelů jsme si s kamarády zvolili trasu z Hradčan na Malou Stranu a Staré Město a povedlo se nám za necelých 6 hodin absolvovat návštěvu hned 13 pražských kostelů.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Ženíškův obraz Oldřich a Božena
Vynikající český malíř František Ženíšek namaloval obraz sebevědomý, stejně jako on sám a právem patří mezi nejcenější domácí plátna devatenáctého století.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Hudečkovo Do prostoru
Z jedné noční procházky na Letné vzešlo obdivuhodné vzepjetí surrealismu v českém umění v díle tehdy dvacátníka Františka Hudečka.
Ondřej Slanina
Slavná světová klasika: Profesionál
Slavný francouzský snímek s hvězdným "Bebelem" a mistrovskou kompozicí Ennia Morriconeho, který nejenže vystoupí za pár dnů v Praze, ale ještě si zřejmě letos dojde pro Oskara za hudbu, co nahrál s pražskými muzikanty.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy
Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.
Ondřej Slanina
Chrám svatého Mikuláše na Malé Straně
Dominanta Prahy a jeden z nejkrásnějších kostelů, který snese srovnání s tím nejlepším ze světové architektury klame tělem, vešla by se do něj totiž s přehledem i Petřínská rozhledna.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Dürerova Růžencová slavnost
Málokterý obraz upoutá na první pohled diváka v umění nesečtělého jako právě Růžencová slavnost Albrechta Dürera, perla českých galerijních sbírek.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 148
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2274x
Seznam rubrik
- Dějiny filmu
- Dějiny výtvarného umění
- Ohlasy českého umění v cizině
- Historický bulvár
- Recenze
- Osobní
- Nezařazené