Režiséři - hrobaři
Na každé filmové fakultě musí režisér zvládnout shlédnout celou škálu titulů od klasických němých, přes majáky typu Bergmann, Fellini, Kurosawa, Buňuel, Hitchcock, Wilder atd. až po současnou světovou tvorbu a občas dostane chuť uloupit do svého novopečeného dílka pár vyzkoušených triků. U nás čerpal v raných filmech z Kubricka a Ridleyho Scotta Jan Svěrák, z Michelangela Antonioniho Filip Renč, z Formana Bohdan Sláma a prakticky téměř všichni režiséři devadesátých let,
z Felliniho Otakáro Schmidt nebo v Romingu Jiří Vejdělek, ale vesměs se k tomu všichni přiznali. Zvláštní
výjimku tvoří pak David Ondříček s filmem Jedna ruka netleská, v tomto filmu citace převládají nad
celým ,,dějem", což v případě filmu, který není parodií, ale je myšlen vážně je slušný unikát, nicméně ve výsledku to fungovalo a 500 tisíc diváků, včetně mě, se bavilo.
Remake jako v případě Hlídače č. 47 Filipa Renče úplně nechápu ale evidentně režiséra oslovil starší již realizovaný scénář, který chce invenčně poupravit na míru vkusu dnešnímu divákovi. Někdy se remake může samozřejmě podařit a může předčit originál, ale zpravidla jen efektivně láká na starou již známou a zavedenou značku, viz. Texaský masakr motorovou pilou, Planeta opic atp.
Problém nastává v případě tzv. ,,pohrobkových projektů". Na světě existuje scénář slavného autora a k jeho adaptaci se přihlásí zpravidla mladistvý intelektuál s malými zkušenostmi, ale velkou ctižádostí. Někdy z toho může vzniknout zajímavý film jako Nebe Toma Tykwera, podle scénáře příliš brzy zesnulého mistra Krzystofa Kieslowského, ale bohužel častěji z toho vznikne průšvih.
Federico Fellini byl jeden z největších filmových géniů a velice dobře to o sobě věděl. Skutečností je, že s Roberto Benignim skutečně připravoval scénář k spektakulárně drahému Pinocchiovi, ale s výsledkem by asi příliš spokojený nebyl. V pronajaté garáži měl mít celé stohy nerealizovaných scénářů, ale raději je nechal spálit než, aby se dostaly do rukou nějakému režisérskému hrobaři.
Film
8 1/2 s Marcelo Mastroiannim ovlivňuje už minimálně druhou generaci filmařů a točit jeho remake a navíc
volné pokračování je dost troufalé. Odhodlal se k tomu Rob Marshall, režisér skvělého filmu Chicago
a podstatně méně povedeného filmu Memoirs of Geisha a získal k tomu čerstvě Oskarové herce Marion Cotillard a Javiera Bardema a do dalších rolí obsadil Sophii Loren a Penelope Cruz. Těžko soudit zda to bude megaprůšvih nebo triumf, ale jedna věc je jistá, někteří
lidé jsou natolik unikátní, že na ně můžeme v dobrém vzpomínat a radovat se z jejich díla. Filmy ve stylu Hitchcocka, Felliniho nebo Scotta už bohužel dávno před natočením jediného metru filmu patří do starého železa nebo do muzea kuriozit o čemž svědčí tituly Ptáci 2 nebo 2010: Vesmírná odyssea.
Ondřej Slanina
Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze
Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.
Ondřej Slanina
Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!
Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.
Ondřej Slanina
Spadnou nám památky na hlavu?
Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.
Ondřej Slanina
Cesta do Benátek kolem roku 1600
Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.
Ondřej Slanina
Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara
Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Vlasy
V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!
Ondřej Slanina
Nejúspěšnější americké filmy za totality v československých kinech
Pro mladší čtenáře podotýkám, že před rokem 1989 vládl v naší zemi totalitní režim, který zakazoval hraní většiny filmů západní produkce. Občas se ale udělala výjimka a hrál se i nějaký film americký, zde jsou ty nejúspěšnější!
Ondřej Slanina
Co dělají zajímaví filmaři když nefilmují
Filmy sice trvají 90 minut, ale jejich příprava a realizace zabere často celé roky. A co dělají filmaři mezi tím, posviťme si na možná málo známé skutečnosti vašich oblíbenců.
Ondřej Slanina
Barokní frejíř Václav Vavřinec Reiner
Jeden z nejlepších freskařů, postrach pražských hostinců a pouličních bitek, ovšem pochopitelně mistr českého vrcholného baroka a talentovaný obchodník. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Barokní bouřlivák Petr Brandl
Malíř ctností a neřestí, bezesporu kontroverzní osobnost, ale zároveň geniální umělec s frejířstvím v povaze a zálibou v luxusních kočárech. V dnešním blogu si ho představíme.
Ondřej Slanina
Světová filmová klasika: Dvanáct rozhněvaných mužů
Je žhavé léto a dvanáct porotců má rozhodnout o vině muže obviněného z otcovraždy. Jedenácti porotcům je jasné, že je vinen, až na nevěřícího Tomáše porotce č. 8, tak začíná jeden z nejslavnějších filmů všech dob.
Ondřej Slanina
Vrátit se do lesů nebo konzumovat BigMaca, Tohle je náš svět jde do kin
Tohle je náš svět představuje hrdinu utíkajícího před zkaženou civilizací a má velké plusy zejména ve výborném castingu a zvláště Viggo Mortensenovi v roli, za kterou pokud nebude nominovaný na Oskara skouknu Troškovy Babovřesky.
Ondřej Slanina
Klenoty českého filmu: Ikarie XB1
NFA zdigitalizoval Ikarii XB1 a prestižní MFF v Cannes snímek zařadil do Cannes Classics, zítra jde film v obnovené premiéře do kin, což chápu jako příležitost se k tomuto snímku vrátit.
Ondřej Slanina
Moje Noc kostelů 2016 v Praze
Pro putování Noci kostelů jsme si s kamarády zvolili trasu z Hradčan na Malou Stranu a Staré Město a povedlo se nám za necelých 6 hodin absolvovat návštěvu hned 13 pražských kostelů.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Ženíškův obraz Oldřich a Božena
Vynikající český malíř František Ženíšek namaloval obraz sebevědomý, stejně jako on sám a právem patří mezi nejcenější domácí plátna devatenáctého století.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Hudečkovo Do prostoru
Z jedné noční procházky na Letné vzešlo obdivuhodné vzepjetí surrealismu v českém umění v díle tehdy dvacátníka Františka Hudečka.
Ondřej Slanina
Slavná světová klasika: Profesionál
Slavný francouzský snímek s hvězdným "Bebelem" a mistrovskou kompozicí Ennia Morriconeho, který nejenže vystoupí za pár dnů v Praze, ale ještě si zřejmě letos dojde pro Oskara za hudbu, co nahrál s pražskými muzikanty.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Géricaultův Prám Medúsy
Jeden z nejvýznamnějších představitelů francouzského romantismu Theodor Géricault namaloval obraz Prám Medúsy, který dodnes spolehlivě vyděsí.
Ondřej Slanina
Chrám svatého Mikuláše na Malé Straně
Dominanta Prahy a jeden z nejkrásnějších kostelů, který snese srovnání s tím nejlepším ze světové architektury klame tělem, vešla by se do něj totiž s přehledem i Petřínská rozhledna.
Ondřej Slanina
Pinakotéka: Dürerova Růžencová slavnost
Málokterý obraz upoutá na první pohled diváka v umění nesečtělého jako právě Růžencová slavnost Albrechta Dürera, perla českých galerijních sbírek.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 148
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2274x
Seznam rubrik
- Dějiny filmu
- Dějiny výtvarného umění
- Ohlasy českého umění v cizině
- Historický bulvár
- Recenze
- Osobní
- Nezařazené